Af Stephanie Rosenbloom
Kan du finde kærlighed i seks minutter?
Sådan lange bachelorer eller bachelorettes får lov til at stå på scenen fortælle en PowerPoint-præsentation om sig selv til næsten 75 berettiget singler på mig indtil videre, en ny månedlig begivenhed i Chicago. Nogle taler om en sang, der ændrede deres liv. Andre afslører et tidspunkt, hvor de følte, som om de ikke havde. Der er lysbilleder af deres stuer, indersiden af deres køleskabe, selv deres betalingskort-kort udsagn.
Fra og med disse mini-monologer og slutter med en happy hour, Me So Far er en i en bølge af nyligt oprettede dating-tjenester, der er foragte, at foregav kildevæld af moderne romantik, internettet.
Efter alt, mens Web gør udvide dating puljen har det også skuffet snesevis af mennesker (en kendsgerning, at der ikke overraske sociale psykologer, der for nylig rapporterede, at datingside algoritmer er næppe videnskabeligt). Siddende hjem om aftenen rulle gennem online-profiler kan nogle gange føles som det 21. århundrede svarer til at sidde i en bar alene, i håb om at score.
Er der en mellemvej? Grundlæggerne af disse start-ups, tror det. De prøver at kombinere kraften af internettet med det bedste af retro dating, med singler parter, så store at de er organiseret via websteder, og real-life matchmakere, der bruger Klout scorer til at hjælpe match par.
Desire til ansigt-til-ansigt introduktioner også anspore udbredelsen af geo-location dating apps som Grindr og Blendr, SinglesAroundMe, og Skout. Og det er inspirerende spirende sites som FriendlyLook, Hitch.me og kaffe Opfylder Bagel, som alle forsøger at gøre internet dating mere som lille by dating ved at sætte singler at mødes gennem venner og kolleger.
"Folk var bare slags kamp-træt fra online-dating," sagde Lakshmi Rengarajan, 36, en reklame professionel, der sagde, at hun grundlagde mig indtil videre, så at enlige som selv kunne springe automatiseret spørgsmål og skabe stærke "dating økosystemer" i stedet. "Jeg synes, det er virkelig vigtigt, at vi bygger rum og steder for folk at mødes, der ikke føler sig så data-drevet eller upersonligt."
Mig indtil videre omkostninger fra $ 20 til $ 30 en person, men det er uden, Ms Rengarajan tilføjede, "den psykologiske pris, du betaler", når du tilmelder dig dating-site medlemskaber.
Som hun udtrykte det, "Du begynder at se dig selv og andre i meget snævre vilkår som et sortiment af afkrydsningsfelter og etiketter."
Sushmita Roy, 30, en Manhattan advokat, er sampling potentielle bejlere på Urban Girl Squad 's Friend-of-a-Friend singler part, som enhver kvinde bringer en støtteberettiget bachelor (som "brugt datoen" parti Charlotte organiserer i en episode af "Sex and the City.")
"Jeg dater en masse," sagde hun. "Jeg nyder virkelig at parterne mere end nogen online-ting, jeg nogensinde har gjort."
Hun roste det personlige element. "Det er klart vi ikke hænge ud med fyre, der bærer kone piskeris og gå på singler krydstogter," Ms Roy sagde. "Firs procent af tiden, er piger bringer deres kolleger. Jeg bringer et godt udseende advokat til festen. Du får en bedre pulje her. "
Amanda Hofman, administrerende direktør for Urban Girl Squad, en kvinders netværk gruppen, sagde parterne er et resultat af medlemmernes ønske om at date via gammeldags venlige introduktioner. Så hver par måneder, bære omkring 200 mænd og kvinder i 20'erne og 30'erne navneskilte og betale 15 dollars hver for at nippe til drinks og blande sig på steder som Pranna, Tribeca Grand, den Vault på Pfaffs.
Hvis væsken ikke at yde tilstrækkelig mod, der er ice breaking spil. Deltagere kan vinde præmier som en ny cykel, Broadway-show billetter eller middag for to ved at stille med hinanden i en Photo Booth. De kan også vinde ved at spille et spil, hvor en mand modtager en seddel med halvdelen af en pickup linje som, "jeg kan ikke være Fred Flintstone ..." og derefter til opgave at finde den kvinde, holder den anden halvdel
("... Men jeg sikker på kan gøre din seng Rock").
"Ingen kommer til at være uhøflig," Ms Roy sagde, "fordi du alle er forbundet med grader af venner."
En anden dating koncept, der testes, er Tawkify, for maj-december udtænkt af Elle magasinet rådgivning klummeskribent E. Jean Carroll, 69, og Kenneth Shaw, 27, tidligere et produkt planner for Microsoft, og den vigtigste "imagineer" for design-salget Web websted til et Kings Lane. De to mødtes år siden, da Ms Carroll opsøgte Mr. Shaw, kendt for at skabe en Facebook app kaldet Min Renhed Test, for at hjælpe hende designe sin egen ca.
Mr. Shaw sagde hans yen for en kæreste, kombineret med hans frygt for at støde kolleger Match og OkCupid, inspirerede ham til at designe et dating site uden online profiler.
I stedet Tawkify ansøgere indsende fotos og besvare 10 spørgsmål om sig selv. Hvis de er accepteret, Ms Carroll og et team af matchmakere interviewe dem over telefonen (ingen algoritmer!) Og derefter sætte dem op på en telefon dato, den følgende mandag kl 10 pm kampe bliver fortalt næsten intet om hinanden, før opkaldet, der automatiseres via en service, at de Tawkify grundlæggerne refererer til som "Mr. Brooks, "fordi det virkede som et fint navn til en dating butler.
Når parret er tilsluttet, deres telefonsamtale varer 10 minutter før den linje går døde, for at fyre intriger. At tale længere, skal parret udveksle telefonnumre, før tiden løber ud ellers anmode om, at Mr. Brooks forbinde dem igen den følgende mandag.
Ms Carroll sagde, at hun taler med næsten alle mandlige ansøger, frasortere dem, hun tænker blot på udkig efter sex. Men selv om dette kan fremkalde æra Yenta Matchmaker, nogle af Tawkify øvrige taktik er mere of-the-moment.
Virksomheden er fakturering sig selv som den første til at bruge Klout scorer, et mål for ens digitale indflydelse, som en matchmaking metrisk. Jo højere din score, jo mere sandsynligt du er til at blive matchet med en af samme status. Og Tawkify har matchet folk med nogle imponerende digital status, som lingeri designer og burlesk feinschmecker Dita Von Teese (ex-kone Marilyn Manson). Klout score: 69 ud af en mulig 100 (den gennemsnitlige score er 20). Ms Carroll sagde Ms Von Teese var på udkig efter en mand, der ønskede at datere virkelige hende, ikke hendes offentlige persona, så hun blev matchet med en skandinavisk forfatter. De to ramte den ud i løbet af deres Tawkify opkald og besluttede at mødes for cocktails, og derefter middag i Paris, hvor de begge har boliger. Ms Von Teese måtte forlade Frankrig for at flyve til Los Angeles, men hun og romanforfatter taler stadig.
"Jeg vil bruge det værktøj, jeg kan bruge til at hjælpe mine instinkter og min mave," siger Ms Carroll, som årsager til, at folk med høje Klout score er fremragende kommunikatorer. "Når du kommer til at kende disse mennesker, så du føler byrden for at gøre dem glade," sagde hun. "De skal bare have en ledsager til at spise med." (Tawkify koster $ 15 a match, $ 30 for tre kampe og $ 99 for seks kampe, prisen inkluderer en masse hånd-holdt fra sidens matchmakere, sagde de.)
Mens start-ups som Tawkify er fokus på den virkelige verden dating, er nye lokaliteter erkendelse af de faldgruber af online dating og forsøger at rette dem.
"De profiler selv, de er ikke troværdigt," siger Naveed Nadir, 29, en internet-teknologi konsulent i Canada med henvisning til den udsmykning, at mange online-daters gøre. "De fupper deres navne. De fupper deres akkreditiver. "
Mr. Nadir vendte sig til et sted, han tror folk kan forventes at være mere ærlig: den professionelle netværk databasen LinkedIn. For nylig introducerede Mr. Nadir Hitch.me, en dating site for LinkedIn medlemmer. I modsætning til de fleste online dating sites, hvor brugerne tilbringer timer at rulle gennem profiler af fremmede, om Hitch.me de kan hurtigt finde nogen - selv en person, der er i deres virksomhed eller omgangskreds - så komme ud af stedet og mødes.
Når nogen tilmelder sig, Hitch.me automatisk importerer deres LinkedIn oplysninger, og derefter beder om nogle personlige oplysninger, herunder højde, uddannelse og etnicitet. Fortrolighed filtre gøre det muligt for medlemmerne at gøre deres profiler usynlige for alle deres LinkedIn forbindelser eller alle deres kolleger.
Filtrene kan også lave en profil kun kan ses af en bestemt industri, ligesom biler eller bank. Visning af et medlems LinkedIn detaljer er gratis, men at kommunikere med dem eller se deres personlige oplysninger side er der et gebyr baseret på kreditter. For eksempel er frigøre nogen personlige-oplysninger side 20 point og skriver til dem, er 50 credits (10 $ køber du 300 kreditter; $ 25 får 1.000 kreditter, $ 50, 2500 point).
Men for nogle kan endda sådan en lav-key online tilgang ikke konkurrere med at møde folk i levende sociale arrangementer, selv dem, der husker speed-dating gimmicks på skinner.
Phillip Barker, 34, der studerer til en kandidatgrad i socialt arbejde, var for nylig en studievært i Chicago på mig indtil videre lesbisk, bøsser, biseksuelle og transseksuelle nat på Den Theater i Wicker Park. I første omgang skeptiske, sagde han, at han i sidste ende fandt det spændende.
"Det var en stor rejse," Mr. Barker sagde, tilføjer, at han lærte at mennesker, han kan typisk afviser da ikke hans type kunne meget vel være værd at engagere sig. "Alle har en rigtig god historie at dele, hvis du lytter."
Blandt de dias, han delte var et billede af sig selv at spille volleyball (hans barndoms drøm), de landekoder for de 26 lande han har besøgt, og indersiden af hans køleskab, som omfattede æg, grøntsager, Red Bull og Dom Perignon.
"Jeg ønskede at vise mig på en positiv måde, men på en meget realistisk måde, så de ikke blev snydt ad vejen, når de kom til at kende mig," sagde Mr. Barker, hvis præsentation scorede ham flere datoer, bl.a. en mand, med hvem han stadig kommunikerer.
"Dette er, hvad dating skal være," sagde han. "Lad os tage den lille snak ud af det og komme til hjertet af hvem vi er. Ingen er at få nogen yngre. "