New York - Næsten to årtier siden starten af online dating, de match-making sites, der lancerede millioner af relationer krydre tingene op med online-spil og gå high tech og offline for at producere flere glade nogensinde efterret.
Spil, apps og offline begivenheder er begyndt at erstatte den rituelle udveksling af online-beskeder, det grundlæggende princip i online dating, og at udviske grænserne mellem on-and-offline dating.
Match.com, som kan prale af mere end 1,7 millioner betalte abonnenter, har taget inspiration fra $ 74 mia globale video gaming industrien ved at skabe korte dual-player spil for at hjælpe folk udtrykke sig bedre online.
Et spil kaldet madanmelder beder medlemmerne til at besvare mad-relaterede spørgsmål, mens Romance Rip-Off er designet til to spillere for at skabe en kærlighedshistorie sammen. Under spillere kan onlinemeddelelse hinanden for at drøfte deres svar, som Match.com mener fremmer en mere naturlig måde at interagere.
"Jeg tror ikke, der er noget, der er helt som denne," sagde Mandy Ginsberg, formanden for Match.com, der startede i 1995.
Relationships
Online dating er kommet langt i de sidste 20 år. Mere end 40% af online daters, næsten syv millioner voksne, har dateret folk de mødte online, og 17% af dem ind i en langvarigt forhold eller gift deres online partner, ifølge rapport fra 2006 af Pew Research Centre.
Brian Schechter, medstifter og co-CEO for HowABoutWe, sagde hans selskab har stået offline at spille Cupid siden det startede i 2010.
"Vi var initiativtagerne til offline dating etos."
Medlemmer af HowAboutWe sende den type datoer, de gerne ville, såsom en vandretur eller en cykeltur, og andre reagerer. Schechter sagde næsten en million datoer er blevet indsendt til HowAboutWe. Sitet fokus er hvad der adskiller det, tilføjede han.
"Traditionelle dating sites blev aldrig sigte på at lette in-verden erfaringer, så meget som at hjælpe folk udtrykke deres identitet på nettet," Schechter sagt.
Andre hjemmesider, herunder OkCupid og Badoo bruger smartphone apps så singler kan opdage, hvis der er andre medlemmer i nærheden, som de måske gerne mødes.
Badoo, som har mere end 150 millioner registrerede brugere på verdensplan, har en mobil app med en funktion, der hedder People nærheden der giver brugerne mulighed for at se nogen på Badoo, der er inden for en 4,8 km nærhed.
Events
"Vi er alle om at finde måder bare for at gøre det nemt og ikke-skræmmende at gå ud og møde nye mennesker," siger Louise Thompson, Badoo direktør for public relations. "Den slags tilføjer, at niveauet af spontanitet, som du ikke får på de traditionelle dating sites."
Match.com er også planer om at lancere lokale skræddersyede arrangementer for medlemmerne at fremme offline møder. Grupper er inviteret til arrangementer modsvares af algoritmer indeholder alder, køn og interesser.
Selskabet har planer om at afholde 200 arrangementer om måneden over hele USA i september.
"Jeg tror, vi kommer til at være den største events i verden, med undtagelse af måske OL," Ginsberg sagt.
Men ikke alle dating websites vælger møde-up apps og begivenheder.
eHarmony, som bygger på en dybdegående spørgeskema om personlighedstræk, sagde dens metode har været en succes og han nævner 542 ægteskaber om dagen som det hævder skyldtes et møde på sin hjemmeside.
"Vi ved, at det fungerer meget godt," sagde Jeremy Verba, eHarmony administrerende direktør og tilføjer, at offline eHarmony begivenheder ikke ville arbejde med den måde, gør dens forenelighed matchning.
"EHarmony er fokuseret på at få vores medlemmer til meningsfulde offline møder med mennesker, der er dybt kompatible," Verba sagt. "Vi er ikke om at skabe store happy timer."
Trods deres forskellige tilgange målet for alle dating websites er det samme - at få kompatible folk sammen, offline.
"Online dating er en sjov form for misvisende, fordi folk faktisk ikke opdateret online," Ginsberg sagt.
Den del, uanset hvordan det er lettere, stadig sker i person.