tirsdag den 13. november 2012

Fast Rise of Mobile Dating Apps


Af Amrita Jayakumar

Mobile dating. Det er alle de rædsler af online dating overført til telefonen, hvor du får uhyggelige tekster fra mennesker, der ser din profil og bruge din placering til stilk dig. Right?

Nogle gange, ja. Men det kunne også spontant sætte dig foran en person, der kan lide din livret, bøger og musik og måske ligesom dig, også.

Som et begreb, er mobile dating ikke rigtig nyt. Det har været omkring siden opfindelsen af ​​mobiltelefoner. Smartphones og apps er blot de skinnende nye værktøjer i den ældgamle søgen efter kærlighed.

Amerikanerne bruger nu dating apps mere end online dating sites, ifølge en 2011 rapport fra Flurry Analytics. "Antallet af mennesker, der bruger dating apps vokser hurtigere end antallet med alle apps," sagde den. "Kort sagt, er dating en vækst kategori."

Globalt set er det mobile dating marked forventes at være værd $ 2,3 milliarder i 2016, en stigning fra $ 1 milliard i 2011, ifølge Juniper Research. De fleste apps bruge "Freemium" forretningsmodel, hvor det er gratis at tilmelde sig, men folk betaler et gebyr for premium-funktioner.

Match, eHarmony, Skout, Grindr, OkCupid, MeetMoi, masser af fisk og Badoo hver prale af en særpræget personlighed og millioner af brugerprofiler, beskeder, chat, blink, flirter og andre målinger af dating app succes. ITunes Store har utallige dating apps under sit sociale netværk kategori.

Men meget gerne dating, er at finde den helt rigtige match nogen let opgave, ifølge eksperter i branchen.

På et swanky hotel i Los Angeles i juni, sad seks enlige før en stuen fuld af industriens ledere til at drøfte dette spørgsmål.

Denne årlige konference er en samling af de største spillere i dating app forretning. De seks deltagere havde meldt sig til en første-of-its-kind mobil dating boot camp, arrangeret af Julie Spira, en forfatter og cyber-dating ekspert.

Deres mandat var enkel: Prøv to apps i to uger og give ærlig feedback.

Mens udviklerne indsamle deres egne statistikker og brugernes reaktioner, det var første gang denne slags fokusgruppe blev organiseret, sagde hun.

Franklin Horn havde aldrig prøvet mobile dating før.

"Jeg tror ikke, jeg ville have startet det på min egen, og jeg er i software-industrien," siger Horn, 27, som arbejder på en tech start i Santa Monica, Californien "Det er en hård ting at sætte dig selv derude. "

Han brugte tre apps: eHarmony, Skout og MeetMoi. Mens han ikke gå på nogen datoer, Horn sagde, at han udvekslede omkring 150 tilfældige budskaber med et par kvinder.

"Siden jeg er single og travlt, jeg ønskede at bruge det som en måde at praktisere flirte og se teknologien bag apps," sagde han.

En anden deltager, Joe, 30, fra Chicago, beskrev hans oplevelse i en blog. "Med disse apps det føles ligesom, 'Hey, jeg er i området, jeg leder til at hænge ud," skrev han. "Du ved hvad nogen intention er. Det er lidt mere eksplicit oppe foran. "

Opfattelsen om mobile apps, som ikke er helt forkerte, er, at de er beregnet til afslappet dating. De fleste virksomheder annoncere dem som en måde at "møde nye venner," hvilket er grunden til de falder ind under det sociale netværk etiketten.

Skout hjemmeside udtrykker det ganske enkelt: "Livet er kort, du har travlt, og folk har det sjovt uden dig lige nu. Så begynder Skouting og find din fest, når som helst og hvor som helst. "

Apps er normalt gratis, og det tager et par minutter at oprette en profil eller uploade et foto. Grindr, MeetMoi, SinglesAroundMe og flere andre bruger geolocation teknologi, der lader folk arrangere anspore-of-the-moment datoer. (De fleste apps lader brugerne kun viser deres generelle placering, snarere end en præcis en.)

Men for dem, der ønsker kvalitet, er der muligheder. Og udviklere henvender sig til simple, realistiske koncepter at bejle brugerne, ligesom den fælles ven.

Det er, hvor Facebook kommer ind, med apps som Zoosk og er du interesseret? Facebook selv for nylig annonceret en ny funktion, Find Venner nærheden, til at forbinde med andre Facebook-brugere.

En ny bølge af apps såsom kaffe Meets Bagel og Yoke fokus på de fælles venner og bruge Facebook-profil oplysninger til at matche folk.

"Du kan bedømme en person af det firma, de holder," sagde Mark Brooks, analytiker og konsulent til Internet dating industrien.

Der er intet som en fælles ven til at gøre en potentiel match ser mere gyldig, noget som Boot Camp deltagerne følte også stærkt om.

"For mig, der har en anbefaling totalt bump dig op på listen," Horn sagde.

Kaffe Meets Bagel, en fire-måneder gamle New York start, fandt, at brugerne var 37,2 procent mere tilbøjelige til at ville date en person, hvis de havde fælles Facebook-venner. Hvis brugerne havde fire fælles venner, de var 90 procent mere tilbøjelige.

Kaffe Meets Bagel, som drives af tre søstre, startede som et websted og for nylig frigivne apps til iOS og Android. Det bruger et simpelt koncept: Sæt en deadline, og folk vil reagere.

Brugere give grundlæggende Facebook-oplysninger. Hverdag ved middagstid, vil de modtage en e-mail med en kamp, ​​en ven af ​​en ven. De har 24 timer til 'lide' eller 'pass' over den person. Hvis begge brugere vælger 'ligesom,' de er forbundet via et privat nummer. Hvis de passerer, en anden mulighed ankommer den næste dag.

"Vi forsøger at bruge mobil teknologi til at gøre folk tager aktivt stilling i dating," siger medstifter Arum Kang, en tidligere product manager hos Amazon.

Yoke, en Facebook app, går ud over fælles venner til fælles interesser. Det bruger Netflix, Amazon og Spotify at matche brugere i henhold til deres smag i film, bøger og musik. Folk forbinde meget den måde, de ville være, hvis de mødtes til en koncert eller film, siger Rob Fishman, en af ​​grundlæggerne.

"Hele ideen er at genskabe serendipity af det virkelige liv," sagde han.

Der er ikke nogen hemmelig formel for en app skal lykkes, sagde Brooks, Internet dating analytiker. Men "jo mere du kan modellere den virkelige verden, jo bedre vil du gøre," sagde han.

Nye mobile app udviklere indse dette og tappe det væld af informationer tilgængelige på Facebook, mens du prøver at balancere brugernes privatliv bekymringer.

"Hvis sociale medier var en mulighed, ville jeg ikke gøre det," sagde Lauren Durst, et forsknings-konsulent i distriktet, der har brugt Match og OkCupid. "Det ville tage væk nogle af anonymitet."

Spira siger, at ligesom online dating, bør folk anvende sund fornuft med en app.

"Du er nødt til at bruge intuition og handle den måde, du ville i det virkelige liv," sagde hun. "Ligesom møde på et offentligt sted."